Finland week 2 - Reisverslag uit Lahti, Finland van Job Hoek - WaarBenJij.nu Finland week 2 - Reisverslag uit Lahti, Finland van Job Hoek - WaarBenJij.nu

Finland week 2

Blijf op de hoogte en volg Job

05 Februari 2014 | Finland, Lahti

Deze week zouden de lessen beginnen. Echter, alleen op dinsdag was er een les ingeroosterd en dat betekend dus veel vrije tijd deze week. Om deze tijd op te vullen wilde ik een fiets gaan regelen. Een fiets is hier erg handig omdat ik 30 minuten naar school moet lopen (of 2 bussen moet pakken) en 15 minuten naar het centrum moet lopen (of 1 bus pakken). Als ik wil sporten moet ik 40 minuten lopen (of 2 bussen pakken). Met een fiets is alles prima te overbruggen. Alleen zijn er hier in Lahti bijna geen fietsenwinkels. Na veel rondvraag had ik eindelijk twee fietsenwinkels gevonden, maar die verkochten alleen dure fietsen.

Toen ging ik zelf maar rondvragen en zo kwam ik bij een slaapwinkel. Ik vroeg daar aan de verkoper of hij misschien een plek wist waar ik tweedehands fietsen kon huren/kopen en zijn antwoord was: ‘ nou, ik heb zelf nog wel een fiets waar ik vanaf wil’. Dus nu heb ik een fiets. De fiets is wel erg klein, maar ik heb nu tenminste een fiets.

Om de rest van de tijd op te vullen dacht een deel van de 'exchange students' om een weekendje naar Estland (Tallinn) te gaan. Estland is gelegen aan de oostkant van Finland en om daar te komen moesten wij eerst met de trein naar Helsinki, naar de haven lopen en daar de boot pakken naar Estland. De trip duurde zo ongeveer 6 uur (van Lahti naar de hostel in Tallinn).

We gingen met 11 studenten heen en wij wilden in de middag wat cultuur gaan snuiven en in de avond gaan stappen. Van de eigenaar van het hostel hoorde wij dat er een gevangenis in de buurt stond die gebruikt werd in de oorlog tegen Rusland en dat daar verschrikkelijke dingen waren gebeurd. De gevangenis is nog in goede staat en er valt veel te zien zij de eigenaar van het hostel. Dus wij naar de gevangenis toe gegaan, was de gevangenis dicht omdat het winter is en dus weinig toeristen zijn. Er viel dus weinig cultuur te snuiven in de winter. Wel begon er om 2 uur een gratis rondtoer door Tallinn waarbij de gids veel verteld over de gebeurtenissen en gebouwen in het verleden. Uiteindelijk dus toch nog wat van de cultuur mee gekregen.

De eigenaar van de hostel had wat leuke barretjes en discotheken aan ons doorgegeven en daar gingen wij in de avond maar eens even kijken. De barretjes waren gezellig en voor de discotheken moest je 10 euro entree betalen en niet iedereen had dat ervoor over dus wij bleven vooral in de barretjes hangen, wat ook erg leuk was. We hadden verwacht dat Estland een erg goedkoop land was, maar dat viel erg mee. De supermarkten waren iets goedkoper als in Europa en in de restaurants kon je voor 20 euro een drie gangen menu bestellen. Wel goedkoper dus (zeker goedkoper dan Finland), maar niet heel erg goedkoop (wat we verwacht hadden). Al met al hebben wij twee hele leuke dagen gehad in Estland en ben ik blij dat ik mee ben gegaan. Ik had het niet willen missen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Lahti

week 1

Mijn eerste week in Lahti!. Ik woon vlak bij het centrum (10 minuten lopen) en wat verder van mijn school af (25 minuten lopen). Mijn adres is Hirsimetsäntie 94 C 61a. De C staat voor het gebouw waar ik in woon en '61a' staat voor mijn kamer nummer. Dus als je post naar mij op wil sturen, dit is het adres.

De eerste week stond in het teken van 'verkenning'. Bas (een goede vriend van mij), mijn oom Peter en mijn vader waren met mij mee gegaan naar Lahti om mij te helpen verkennen en lol te trappen. Daar zijn zij erg in geslaagd. In deze week heb ik het centrum van de stad verkent en heb ik mijn kamer helemaal ingericht (te zien op de foto). Daarnaast hebben wij veel lol gehad. Ik wil ze hiervoor nogmaals bedanken.

Toen ik aankwam in het appartement waar ik 4.5 maanden in zou gaan wonen, was mijn huisgenoot al aanwezig. Ben uit Ierland. Ik ken Ben nu een week en ik kan niet anders zeggen dat ik het niet beter kon treffen. Ben is een erg sociale, aardige en gezellige jongen en is 23 jaar. Daarnaast is het de perfecte huisgenoot die mij kan helpen bij het leren van de engelse taal.

In de eerste week had ik drie dagen les (dinsdag, woensdag en donderdag). Deze lessen stonden in teken van introductie en cultuur. Daarnaast gingen wij naar het skimuseum van Lahti en mochten wij een traditionele Finse kerk bezichtigen. Eerlijk gezegd hou ik helemaal niet van kerken en museums, maar toch vond ik het wel interessant om het hier in Finland te bezichtigen. Het is toch een deeltje van de Finse cultuur.

De eerste dagen dat mijn vader, oom en bas er waren hebben wij basisspullen gekocht voor mijn kamer en keuken. Ook hebben wij de busroutes onder de knie weten te krijgen en de routes weten te vinden richting school en het centrum. Vooral bas had hier veel oog voor. In het centrum hebben wij potjes gepoold in de pub, gegeten, geshopt en grappen gemaakt. Na 2 dagen gingen mijn oom en vader weer terug naar Nederland en bleven Bas en ik achter. Met bas heb ik hard gelopen (wat erg hielp om hier weg wijs te worden), gefeest (in de discotheek en in de studentenaccommodatie) en gelachen.

Van tevoren had ik verwacht dat Finland een koud en individueel land is. En naar mijn ervaring is dat ook zo. In deze eerste week heb ik Finse mensen ontmoet zoals mijn 'tutor' Vilma Mitrunen. Mijn indruk van Vilma is dat het een erg aardig en behulpzaam meisje is maar toch erg afstandelijk. Ze kijkt de kat uit de boom. Deze indruk van Finland werd bevestigd door school in de culturele les. Daar zij de leraar dat Finse mensen graag alles zelf uitzoeken en zo min mogelijk tegen elkaar praten. Hij zij: 'hoe minder je tegen een persoon praat, hoe beter de vriendschap is'.
Ook is het hier in Finland erg koud. Gemiddeld is het overdag -14 en 's nachts -12. Als je goed bepakt en gekleed de deur uit gaat is het prima uit te houden, maar toch erg koud.

Dit is een korte samenvatting van mijn eerste week hier in Lahti en ik denk dat ik hier prima 4.5 maanden kan vertoeven. Cheers!

Job

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2014

Week 14 t/m 16

12 April 2014

Finland week 7 t/m 13

12 Maart 2014

Finland week 6 (Lapland)

15 Februari 2014

Finland week 3/4

05 Februari 2014

Finland week 2
Job

Mijn naam is Job Hoek, kom uit Heiloo (Nederland) en ben 19 jaar. Ik studeer aan de Hogeschool Inholland de opleiding bedrijfskunde MER en ben momenteel bezig met jaar 3. Dit jaar bestaat uit een half jaar stage en uit een half jaar minor. De stage heb ik net afgerond bij de ING en ben nu bezig met mijn minor. Inholland biedt ook minors aan in het buitenland en deze kans heb ik meteen aangepakt. Ik volg mijn minorperiode in Lahti (Finland). De minorperiode loopt van januari tot begin juni.

Actief sinds 27 Jan. 2014
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 4516

Voorgaande reizen:

18 Januari 2014 - 30 Mei 2014

week 1

Landen bezocht: