Week 14 t/m 16 - Reisverslag uit Lahti, Finland van Job Hoek - WaarBenJij.nu Week 14 t/m 16 - Reisverslag uit Lahti, Finland van Job Hoek - WaarBenJij.nu

Week 14 t/m 16

Blijf op de hoogte en volg Job

15 Mei 2014 | Finland, Lahti

Hier dan weer even een update uit Lahti. Vandaag is het een mooie dag. Dan is het ook volop genieten want er zijn er hier maar weinig van. Nu is dan ook de haven open. Veel terrasjes en bootjes die omgebouwd zijn tot restaurant. Op een mooie dag is het daar druk en leuk om te zijn.

Onno had me bezocht van 30 april tot 8 mei. het was erg gezellig en het was meteen de eerste dag raak. 30 april is het hier in geheel Finland een feest. Alle studenten fieren feest en als zij afgestudeerd zijn dan dragen zij een bepaald petje die symbool staat voor het afgestudeerd zijn. Overal is muziek en mensen. Het leek wel koningsdag. In deze week hebben wij ook het dorp vääksy bezocht. We gingen met de fietsen de bus in richting vääksy en in deze streek zijn we rond wezen fietsen. Een erg mooi landschap en veel mooie eilanden gezien.

Op de dag dat Onno weg ging kwamen Chris en Sidney mij bezoeken. Onno kwam Chris en Sidney zelfs nog tegen op het vliegveld. Sidney en Chris bleven 4 dagen (tot 12 mei) en we zijn onder andere naar een Fins 'zwembad' geweest. Zelfs deze dingen zijn anders dan in Nederland. De baden, en zelfs de bubbelbaden, waren koud. De bedoeling was dat je eerst de sauna in ging, dan even ging zwemmen of een bubbelbad betrad, en daarna weer even de sauna in ging. Was erg leuk om te doen en ook erg relaxed.

Wat school betreft gaat het erg goed. Op het moment heb ik bijna alle punten al in mijn zak. Alleen een trip naar Sint Petersburg (die ik aankomende zaterdag ga maken) heb ik nog voor de boeg. Deze trip maak ik met school en de planning zag er strak uit. We gaan onder andere lessen volgen op de 'faculty of economics' in Sint Petersburg, rond touren door Sint Petersburg met een gids, russische bedrijven bezoeken en er zal ook wel gefeest worden. Heb er erg zin in in ieder geval!.

De laatste week van mijn verblijf hier in Finland zal ik jullie nog een laatste update geven. Mijn verblijf hier in Finland zit er al weer bijna op. Groetjes.

  • 15 Mei 2014 - 19:45

    Mama:

    Pet je af, Job dat je zo tussen alle drukte van vrienden die langs zijn geweest toch al je punten hebt kunnen behalen.
    Nog een paar weken en dan weer terug naar Holland, gezellig we hebben je gemist.
    Voor nu nog heel veel plezier in Rusland.
    Kus mama xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Lahti

week 1

Mijn eerste week in Lahti!. Ik woon vlak bij het centrum (10 minuten lopen) en wat verder van mijn school af (25 minuten lopen). Mijn adres is Hirsimetsäntie 94 C 61a. De C staat voor het gebouw waar ik in woon en '61a' staat voor mijn kamer nummer. Dus als je post naar mij op wil sturen, dit is het adres.

De eerste week stond in het teken van 'verkenning'. Bas (een goede vriend van mij), mijn oom Peter en mijn vader waren met mij mee gegaan naar Lahti om mij te helpen verkennen en lol te trappen. Daar zijn zij erg in geslaagd. In deze week heb ik het centrum van de stad verkent en heb ik mijn kamer helemaal ingericht (te zien op de foto). Daarnaast hebben wij veel lol gehad. Ik wil ze hiervoor nogmaals bedanken.

Toen ik aankwam in het appartement waar ik 4.5 maanden in zou gaan wonen, was mijn huisgenoot al aanwezig. Ben uit Ierland. Ik ken Ben nu een week en ik kan niet anders zeggen dat ik het niet beter kon treffen. Ben is een erg sociale, aardige en gezellige jongen en is 23 jaar. Daarnaast is het de perfecte huisgenoot die mij kan helpen bij het leren van de engelse taal.

In de eerste week had ik drie dagen les (dinsdag, woensdag en donderdag). Deze lessen stonden in teken van introductie en cultuur. Daarnaast gingen wij naar het skimuseum van Lahti en mochten wij een traditionele Finse kerk bezichtigen. Eerlijk gezegd hou ik helemaal niet van kerken en museums, maar toch vond ik het wel interessant om het hier in Finland te bezichtigen. Het is toch een deeltje van de Finse cultuur.

De eerste dagen dat mijn vader, oom en bas er waren hebben wij basisspullen gekocht voor mijn kamer en keuken. Ook hebben wij de busroutes onder de knie weten te krijgen en de routes weten te vinden richting school en het centrum. Vooral bas had hier veel oog voor. In het centrum hebben wij potjes gepoold in de pub, gegeten, geshopt en grappen gemaakt. Na 2 dagen gingen mijn oom en vader weer terug naar Nederland en bleven Bas en ik achter. Met bas heb ik hard gelopen (wat erg hielp om hier weg wijs te worden), gefeest (in de discotheek en in de studentenaccommodatie) en gelachen.

Van tevoren had ik verwacht dat Finland een koud en individueel land is. En naar mijn ervaring is dat ook zo. In deze eerste week heb ik Finse mensen ontmoet zoals mijn 'tutor' Vilma Mitrunen. Mijn indruk van Vilma is dat het een erg aardig en behulpzaam meisje is maar toch erg afstandelijk. Ze kijkt de kat uit de boom. Deze indruk van Finland werd bevestigd door school in de culturele les. Daar zij de leraar dat Finse mensen graag alles zelf uitzoeken en zo min mogelijk tegen elkaar praten. Hij zij: 'hoe minder je tegen een persoon praat, hoe beter de vriendschap is'.
Ook is het hier in Finland erg koud. Gemiddeld is het overdag -14 en 's nachts -12. Als je goed bepakt en gekleed de deur uit gaat is het prima uit te houden, maar toch erg koud.

Dit is een korte samenvatting van mijn eerste week hier in Lahti en ik denk dat ik hier prima 4.5 maanden kan vertoeven. Cheers!

Job

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2014

Week 14 t/m 16

12 April 2014

Finland week 7 t/m 13

12 Maart 2014

Finland week 6 (Lapland)

15 Februari 2014

Finland week 3/4

05 Februari 2014

Finland week 2
Job

Mijn naam is Job Hoek, kom uit Heiloo (Nederland) en ben 19 jaar. Ik studeer aan de Hogeschool Inholland de opleiding bedrijfskunde MER en ben momenteel bezig met jaar 3. Dit jaar bestaat uit een half jaar stage en uit een half jaar minor. De stage heb ik net afgerond bij de ING en ben nu bezig met mijn minor. Inholland biedt ook minors aan in het buitenland en deze kans heb ik meteen aangepakt. Ik volg mijn minorperiode in Lahti (Finland). De minorperiode loopt van januari tot begin juni.

Actief sinds 27 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1333
Totaal aantal bezoekers 4512

Voorgaande reizen:

18 Januari 2014 - 30 Mei 2014

week 1

Landen bezocht: